Udtalelser 2018.

Udtalelser fra nogle af de institutioner, som har fået et finansieret ophold på Søgård Hovedgård i 2018

Børnehuset Buen i Hillerød, uge 20/21
Alle os fra Børnehuset Buen siger tusind tak for opholdet i uge 20/21 på dette skønne sted. Alle havde glædet sig til den fælles tur med lege dage godt ude på landet. Vi fik næsten ikke brugt de indendørs faciliteter fordi vi var beriget af et fantastisk vejr. Det blev til boldspil, hoppen på hoppepuderne, rundbold, fangeleg og et lille dyp i havet.

Så sover man godt om natten og børn med hjem veg og angst for mørke klarede sig fantastisk med god hjælp af deres vante pædagoger og en naturlig træthed af dagens gode leg.

Det var en dejlig overraskelse at der lå en lille gave til hvert barn og stor forundring over hvem der mon vidste at de kom og hvor store de var og hvad de hed.

Den sidste aften havde vi aften løb i skumringmørke, hvor børnene på tværs af alder var sat på hold og måtte gennemgå alverdens opgaver inden de til sidst fandt skatten der var slik. Det var fantastisk at se hvordan de store tog opgaven på sig og tog hånd om de små.

Med Venlig Hilsen Gitte Jørgensen Leder af Børnehuset Buen

Trivselscenter Ulvedal i Silkeborg, uge 21
Vi var så glade, da vi fik at vide at vi kunne komme på Søgård. Det ville blive en stor oplevelse for vores elever. Da vi fortalte vores elever at vi skulle af sted, var der blandet følelser. Nogen glædede sig helt vildt, andre var lidt mere skeptisk, ville de mon savne og det var jo lidt langt væk. Vi kom af sted, og der var stor glæde den dag vi skulle rejse. Turen var lidt langt for nogen, men leg og sang i bussen hjalp lidt på det.

Da vi så gården var vi helt euforiske, den flotte hvide kæmpe gård stod så flot i solskinnet. Det var helt perfekt, alt omkring og de 2 huse. Vi fik hurtigt indlogeret os, og så skulle vi til stranden. Denne oplevelse for vores elever var så stor, at de vil huske den længe. Det at de har været så langt væk hjemmefra, og de omgivelser og multihuset har været så fantastiske, vi har nydt hvert minut på denne lejr. Mange sagde: " det har været den bedste lejr, det er bare så fedt her".

Det var dejligt at børnene havde muligheden for at trække sig tilbage og være lidt for sig selv når der var behov for det. Der var mange udfoldelsesmuligheder på gården, så mange at vi ikke fik benyttet dem alle. Det skyldtes til dels det gode vejr vi havde mens vi var på lejren.

Vores elever nød at være af sted, og vil gerne til Langeland en anden gang. Det er så stort at der kan samles så meget ind til at vi og andre kan få så dejlig en tur.

Godt gået.

Venlig Hilsen Ulvedalskolen

Amagerskolen i Skjern, uge 22
1. dag ankom vi i strålende solskin. Vi blev indkvarteret og legede hele eftermiddagen udenfor, hvor der blandt andet blev fanget salamandere.

Dagen efter tog vi til Langelandsfortet, hvorefter vi legede i multihuset og andre hyggede sig udenfor. Vi har haft et fantastisk ophold, som eleverne stadig snakker om.

Vi er rigtig glade for muligheden for at kunne komme til Søgård år efter år, da det skaber struktur og tryghed, da det er et kendt sted for vores elever. Vi håber på, at vi får muligheden igen til næste år.

Hilsen Amagerskolen

Glostrup Observationshjem i Glostrup, uge 25
Igen i år var vi så heldige at komme af sted på sommerferie til Langeland. Vi var af sted med både vores døgn afdeling for anbragte børn og vores familie afdelingen hvor børnene bor sammen med deres forældre. Det var første gang vi skulle af sted sammen og vi havde en fantastisk uge. Vejret var dejligt og alle børn og familier nød at være på ferie, væk fra dagligdagens mange krav.

Vi blev hentet på Glostrup kl. 9 i en stor bus. Alle var klar, kufferterne var pakket og forventningens glæde var stor hos børn og voksne. Både på turen over til Langeland og hjem igen gjorde vi holdt ved Storebæltsbroen for at spise vores medbragte madpakker. Vel fremme på Søgård blev værelserne fordelt, tøjet pakket ud og sengene redt. Der blev fyldt vand i de medbragte badebassiner og den første is blev spist.

Igennem ugen har vi spist mange is og badet rigtig meget. Vi har været på lange gå ture i området, vi har været i udsigtstårnet og set de vilde heste, vi har været på havnen og lege på Rasmus klumps båd og vi har været en tur på Skovsgård Herregård. Derudover har vi holdt grill aften hvor vi dækkende op i gården ved et langbord og alle hyggede sig med god mad og socialt samvær.

Den sidste aften var vi alle nede på Bagenkop kro og spise. Det er en stor oplevelse for vores familier og børn.

Vi havde en dejlig ferie og tager gode ferieminder med hjem som vi kan tænke tilbage på i lang tid.

Mange tak !

Hilsen Glostrup Observationshjem

Behandlingsinstitutionen Hald Ege i Viborg, uge 28
Vi glæder os alle, både børn og voksne. Turen er lang, meget lang, men tiden bruges med historier - slikspisning - tælle broer, passe på vores hoveder ikke rammer dem, når vi suser under og andre pædagogiske opmærksomhedslege, og så er vi der.

Børnene jubler over det store hus og poolen - de er så klar til ferie. De store tjekker værelser på loftet ud - godkendt - og går derefter på opdagelse i området. De yngste, prøver køjesenge - det er sjovt og jubler over badekaret.

Vi spiser, hygger og går til vandet. Vi bliver noget forskrækket over den store kant ned, men forundres over naturen. Vi laver selv mad hver dag, et barn er med i hele processen. De bestemmer menu, handler ind, laver mad og siger værsgo, noget vi ikke kan hjemme.

De yngste glæder sig over badekarret og de får alle et luksus bad, mens vi er der. Vi må skuffe børnene med at poolen ikke virker, - men bruger løs af alt det andet Langeland byder på. Vi fanger krabber - vi svømmer - vi spiser is - besøger legeparker, skov og strand. Vi er i en Jættestue ved de vilde heste og en pige er med en pædagog alene på Tranekær slot, (prinsesse for en dag). Vi køre i heste vogn og ikke mindst bruger vi jeres helt unikke og fantastiske multihus på lejren.

Med venlig hilsen Susanne B Andersen Pædagog Behandlingsinstitutionen Hald Ege

Områdeinstitutionen Dildhaven i Herlev, uge 30
Vi havde en rigtig dejlig uge på gården med vores skønne unge, der nød at komme lidt væk fra hverdagen. Vi var så heldige at være på Langeland i festivalugen, så vi var en dag på langelandsfestival, hvilket vores unge satte stor pris på. At give vores unge en sådan oplevelse var kun muligt, fordi vi havde fået lov at komme på børnenes lejr, hvor udgifterne var dækket for os.

Vi var endvidere en tur på egeskov slot, på stranden og andre køreture- dette var kun muligt, da vi havde fået betalt leje af to minibusser.

Vi er en relativt lille institution, så vi havde rigtig god på plads på gården, det var faktisk muligt at alle kunne få eget værelse såfremt de ønskede det, hvilket må siges at være ren luksus.

Vores unge nød i fulde drag at komme ud på landet og væk fra det grå sociale boligbyggeri som omgiver hjeminstitutionen. Bl.a. var det rigtig givende for fællesskabet mellem de unge at vi havde mulighed for at tage på stranden, gå tur på området og til Bagenkop.

Vi var desværre ramt af afbrændingsforbuddet, så grill og bålhygge må blive en anden gang.

Alt omkring opholdet og afviklingen af det fungerede rigtig godt og vi håber at vi får muligheden for at komme af sted igen.

Mange tak fra Dildhaven

Spanager Skole og Behandlingshjem i Lille Skensved, uge 31
Vi ankom til gården ved frokosttid, hvor Jørgen stod og tog imod os. Desværre var både pool og klatrestativ i uorden og kunne derfor ikke benyttes. Vi havde ellers 2 busser med børn, der havde set frem til en dukkert, da det var super dejligt vejr og derfor også meget varmt. Men de slappede af, da Jørgen fortalte os, om den dejlige strand der lå tæt på. Vi startede så med lidt frokost og derefter fik hvert barn en gave fra Søgård - med navn på. Det var en dejlig velkomst og børnene var overrasket over, at de viste hvad de hed. Ud over gaven til hver enkelt, var der også en kæmpe slikpose til os alle, samt penge til at snolde for. Det var noget der vakte glæde hos alle.

Derefter fik børnene lov til at vælge 2 børn de ønskede at sove sammen med. Ud fra deres ønsker, fik vi fordelt værelser og alle børn var tilfreds - fik indrettet deres værelse, med egne dyner og puder.

Huset er indrettet så der er plads og rum, til såvel stille som vilde lege. Der er oceaner af plads, så på trods af at vi havde 15 børn med, var der plads til at alle kunne foretage sig det de havde lyst til. Der var en stor stue, med en masse legetøj og spil. Lige da de var rundt og kigge, var der flere der sagde "ej noget pattelegetøj" - men det var et rum der blev brugt flittigt, uden at nogle kommenterede på det. Og nogle rigtig hyggelige rolle lege, som vi ellers sjældent ser de her børn, lege.

Der var en fin størrelse spisesal, som gav os mulighed for at dele børnene efter behov.

Udendørs var der også masser af muligheder, men mest blev fodboldbanen brugt, af alle. Rulleskøjter og cykler var også i brug.

På grund af vejret var der ingen der havde lyst til at være over i den store stald, hvor der ellers var masser af muligheder for fysisk udfoldelser.

Vi havde nogle rigtig gode dage på Søgård og nød at kunne være så mange på en koloni og alligevel opleve at børnene kunne fordybe sig i det de havde lyst til, uden at blive forstyrret. Tv stuen blev også brugt flittig om aften, hvor vi havde FIFA turneringer og film aftner.

Der var flere ting vi havde undersøgt inden vi tog af sted, men ingen børn havde lyst til de store udflugter, så derfor stod det bare på hygge og afslapning. Et rigtig dejligt sted at være på koloni og nogle dejlige unger, der havde nydt turen.

Onsdag stod i fødselsdagens tegn. 1 dreng og 1 pige havde, havde fødselsdag og efter aftale med Foreningen arrangerede vi en fin fødselsdagsfest for de 2 - så begge kunne få opfyldt deres ønsker. Dagen startede med stort morgenbord, hvorefter vi alle kørte til Svendborg til Middelalderfest. Der fik Pigen opfyldt sit ønske om fødselsdagsmenu. Hotdog ved pølsevognen. Derefter en tur til strand og så hjem til drengens fødselsdagsmenu - pomfritter - oksefilet - sovs - salat. Og til dessert de flotteste hjemmelavede lagkager med Oreo kiks og rutebiler. Derefter sang for dem begge og gaver. Afslutning på dagen var en fodboldkamp, hvor alle deltog.

Tusind tak for et dejligt ophold.

Hilsen alle fra Spanager Skole og Behandlingshjem

Bakkevej i Hornsyld, uge 32
Vi havde den store fornøjelse, at opholde os på Søgård Hovedgård mandag-fredag i uge 32 i år.

Det var et fantastisk gensyn med et sted, der betyder meget for såvel børn som voksne på Bakkevej. Det har ikke været rigtig sommer uden, at vi har været på Langeland.

Vi nyder de skønne omgivelser og de mange faciliteter som stedet byder på. Vores børn trives rigtigt godt ved genkendeligheden og alle de skønne minder vi har fra tidligere år. De børn som har været med før, er rigtigt gode til at tage hånd om og hjælpe de nye børn til rette.

De mange muligheder for aktiviteter på Søgård og i området omkring skaber gode, indholdsrige dage, som fylder vores børn op med gode og positive oplevelser, som de vil tage med sig videre i livet og som vil blive en del af deres livshistorie.

Tak for i år og tak fordi I giver vores børn grundlag for gode betydningsfulde minder.

Mvh Børn og voksne på Bakkevej, Hornsyld

Med Venlig hilsen Anette og Stine

Skole og dagbehandling Frederikshøj i Vanløse, uge 37
Vi tog af sted til Langeland mandag morgen i uge 37, og børnene havde en fantastisk tur derover. De blev vildt imponerede over stedet og især lokal området, som de fik set en del af.

Vi havde nogle rigtig dejlige dage på Søgård Hovedgård. Poolen, hoppepuden og multihuset blev brugt flittigt, men vi var også ude at gå lange turer og nede ved stranden.

Tusind tak fordi I giver vores børn grundlag for gode betydningsfulde minder.

Mange hilsner fra Skole og dagbehandling Frederikshøj

Sigrid Undset Skolen i Kalundborg, uge 37
De tre ældste klasser på Sigrid Undsetskolen, har været på lejrskole på Børnelejren Søgård. Vi var af sted fra onsdag d. 12/9 til fredag d. 14/9.

Straks efter ankomsten onsdag eftermiddag blev Søgård og dets faciliteter taget i brug. Der er jo masser af muligheder. Nogle vælger de mere fysiske tilbud og spiller, ruller og løber af sted. Andre hygger sig med spil og snak i fællesstuen eller sidder og hygger sig på deres værelser med deres værelseskammerater.

Måltiderne laver de forskellige klasser på skift, indkøbene er lavet hjemmefra, så det er nemt at gå til for alle. Der snakkes og grines en hel del under sådan en stor omgang fællesspisning. Oprydningen hjælper vi alle med, dog er der en klasse, som har ansvaret for at det hele bliver ryddet pænt op.

Turen i år bød på flere ekskursioner: først var vi i Odense Zoo (på vej mod Søgård), torsdag besøgte vi Langelandsfortet, vi nåede også sightseeing i Svendborg og en mørk, og måske lidt skræmmende aftentur til skoven ved Dovns Klint torsdag aften. Alle turene foregik med højt humør og med en snakken på kryds og tværs.

Når man vender tilbage efter en lejrskole, kan man mærke, at vores elever har haft et stort udbytte. Nogle har aldrig sovet i fællesrum før, andre har ikke prøvet at lave mad til andre før, der bliver startet nye venskaber på tværs af klasser og køn. Der kommer en "vi"-følelse, vi har oplevet noget sammen - noget som vi snakker om og mærker effekt af mange uger efter.

Allerede ugen efter lejrskolen kom "Hvornår skal vi af sted til Søgård igen?" Så mon ikke vi prøver at ansøge om et ophold igen næste år?:-)

Hilsen Sigrid Undsetskolen, som takker for et dejligt ophold.

Heldagsskolen Stenagergaard i Brædstrup, uge 38
Heldagsskolen Stenagergaard har igen i år haft muligheden for at benytte Børnelejren på Langeland. Det siger vi tusind tak for.

Stenagergård er en privatejet specialskole for børn og unge i alderen 6-15 år, der ikke kan rummes i den almindelige folkeskole. Årsagen hertil kan bl.a. være familiære og adfærdsmæssige problemer, dårlig selvopfattelse og social forståelse, lavt selvværd eller problemer af lignende karakter. En del af skolens elever har desuden store faglige vanskeligheder.

Det er skolens hensigt med lejr, eks. på Børnelejren, at give eleverne oplevelser, som for de fleste ellers ikke ville være muligt. At kunne se og opleve deres glæde, at de bliver nysgerrige på noget nyt, og oplever meget af det der findes på Langeland, men som også omhandler meget andet end øen.

Børnelejren har givet eleverne muligheder for disse oplevelser. Stedet på Langeland indeholder næsten alt hvad børnene kunne ønske sig, hvor de i år var meget optagede af Multihuset og udendørsbanerne, poolen men også ture ved stranden, samt at samle spisesvampe som blev tilberedt og spist.

Der er på stedet plads til, at de kan trække sig og få ro når behovet er der. Det er for vore elever vigtigt. Et dejligt sted med venlige og hjælpsomme mennesker tilknyttet.

På skolens vegne Torben Pedersen

Ullerødskolen i Kokkedal, uge 39
Vi var af sted med 3 klasser i uge 39 - det var en indskolingsklasse og 2 udskolingsklasser.

Eleverne havde en rigtig dejlig tur, hvor der var god mulighed for at lære hinanden at kende på tværs af klasserne. Eleverne var særligt glade for legepladsen samt multihuset, hvor der var god plads til leg og motorisk udfoldelse. Generelt er det fint ved lejrskolen at der er så meget plads og "højt til loftet".

Eleverne var også glade for gaverne i år, der ventede på dem da de ankom.

Venlige hilsner Marianne Washuus Skoleleder

Magnoliegården i Hårlev, uge 42
Vores ophold på børnelejren i uge 42 var en god oplevelse for både børn og voksne. Huset var stort og rummeligt, hvilket var gavnende i forhold til at der var fysisk plads til os alle.

Børnene nød godt af udendørsarealerne, hvor de legede på legepladsen, badede i poolen (det var lidt koldt) og lavede snobrød i bålhytten. Herudover blev der brugt en del tid i bygningen med de to gymnastiksale og musikrummet, hvor børnene fik udfoldet sig musikalsk. Endvidere legede børnene med skateboard og løbehjul, og fik spillet badminton, bordfodbold mm.

Overordnet set har vi haft et skønt ophold på børnelejren, og vores børn har været glade under opholdet og gjort stort brug af de forskellige faciliteter.

Tak for opholdet.

Fra børn og voksne på Magnoliegården

Møllehuset i Rudkøbing, uge 43
Fredag efter skoletid flyttede børn og voksne ind på Søgård Hovedgård. Gensynet med stedet er altid dejligt og børnene føler sig hurtigt hjemme. Multihuset med mulighed for en masse fysiske aktiviteter indtages, værelsesfordelingen er på plads og der er jo altid nogen der ønsker at få samme værelse som sidste år, hvilket heldigvis er muligt.

Lørdag kommer forældre og søskende også til Søgård og skal være sammen med os indtil søndag middag. Vi mødes til Brunch lørdag kl. 11 og der har været travlhed blandt børn og voksne siden morgenstunden for at få maden klar. Familierne flytter ind på det værelse, som deres barn har sovet på den første nat og der breder sig bare en rigtig hyggelig stemning på den store gård. I løbet af dagen er vi i multihuset, ved stranden, i skoven, ude og flyve med drage og på et lille orienteringsløb, hvor vi er så heldig at se alle de vilde heste stå i sol og læ bag skoven. Vi ser også en regnbue lige inden solen igen forsvinder bag skyerne. Børn og forældre skiftes til at lave mad og dække bord og vaske op. Derudover er der aktiviteter i multihuset, spil i stuen og nogen kigger også lidt TV.

Søndag er der en af pigerne der har fødselsdag og der bliver hejst flag på gårdspladsen og sunget fødselsdagssang. Alle familier deltager i oprydning og rengøring inden vi forlader Søgård for denne gang, beriget af fælles oplevelser i den dejlige natur og i de gode rammer, som der er på Søgård Hovedgård.

1000 tak for endnu et ophold på Søgård Hovedgård fra børn og voksne og familier i Møllehuset.